تجارتی در بازار فروش موفق خواهد بود که یک برند جذاب و مورد اعتماد را برای محصولات خود انتخاب کرده باشد. حتی اگر شما بهترین کیفیت را ارائه دهید تا زمانی که نام تجاری مناسبی نداشته باشید، در یاد و خاطر مشتریان تان نخواهید ماند. در واقع این برند است که باعث می شود مصرف کنندگان شما شناخته و برای خرید دوباره شما را انتخاب کنند. برند مناسب می تواند شما را از یک محله، شهر، استان یا حتی کشور فراتر برده و محدودیتی را در بر نخواهد داشت.
دریافت برند مواد غذایی مناسب یکی از سخت ترین کارهای ثبت برند است. زیرا به دلیل حساس بودن این امر و نسبت مستقیمی که با سلامت افراد دارد، سختگیری هایی در این زمینه اعمال می شود تا کیفیت های نامطلوب به ثبت نرسیده و فعالیت نداشته باشند. در دنیای برندها، تعداد فراوانی برند مواد غذایی خارجی موجود است که در حال فعالیت در کشور هستند.
گفتنی است که برخی از این برندهای محبوب که از غول های غذایی در جهان به حساب می آیند، پس از اخذ مجوزهای لازم، توانایی دارند تا در بازارهای ایرانی به رقابت بپردازند. این برندهای معتبر و مشهور کار تبلیغ و فروش خود را به صورت گسترده انجام داده و از فروش خوبی نیز برخوردار هستند.
این مجوزها از طرف ادارات و سازمان های ذی ربط صادر شده و برندهای دارای این مجوزها می توانند به راحتی در کشور فعالیت های گسترده ای داشته باشند. این فعالیت شامل تبلیغات رسانه ای نیز می شود و این برند خارجی این حق را دارد طبق مقررات و قوانین داخلی کشور از حداکثر سهم تبلیغات در تمامی رسانه ها برخوردار باشد.
ممکن است شخصی ایرانی قصد داشته باشد تا برندی خارجی را به نام خود ثبت نموده و از شهرت آن برند به نفع خود استفاده کند. این مساله خلاف قوانین ثبت برند خواهد بود و شخص مذکور امکان این نوع فعالیت را نخواهد داشت. زیرا هر کشور باید علاوه بر حفظ منافع صاحبان سرمایه در کشور خود، از منافع برندهای معروف و مشهور جهان نیز صیانت نمائید. علت این موضوع را می توان امکان فعالیت این برندها در سایر کشورها دانست.
شما به عنوان یک ایرانی تنها در صورتی می توانید به نام یک برند خارجی فعالیت داشته باشید که نمایندگی آن برند را در ایران ثبت نمائید. با گرفتن نمایندگی برند مواد غذایی خارجی می توانید اجازه فروش محصولات شرکت مذکور را داشته و اقدام شما قانونی خواهد بود. در صورت وجود نمایندگی آن شرکت در کشور باید طبق قوانین وضع شده در این زمینه عمل نموده و از آن ها متابعت نمائید.
معمولاً این گونه سوال ها برای افرادی که قصد دارند وارد حوزه مواد غذایی شوند، پیش می آید. باید بدانید که حضور برندهای خارجی در بازارهای ایرانی منوط به اخذ مجوزهای لازم خواهد بود. بنابراین شرکت های خارجی که تمایل دارند در ایران فعالیت کنند باید در کشور نمایندگی هایی داشته و مجوزهای مربوطه را از سازمان های مختلف بهداشتی و نظارتی دریافت نمایند.
البته حضور یک کالای ایرانی نیز باید زیر نظر اداره مالکیت صنعتی قرار داشته و در صورتی که بخواهید کالا یا خدمت خود را وارد فاز فروش نمائید باید صاحب یک برند معتبر و قانونی باشید. بنابراین شرکت های ایرانی و خارجی هر دو باید دارای مجوزهای لازم برای فعالیت در زمینه مورد نظر از جمله مواد غذایی داشته باشند. درباره مواد غذایی حساسیت های بالایی وجود دارد و سازمان های بهداشتی و نظارتی تلاش می کنند تا شرکت های داخلی و خارجی وارد کننده را زیر ذره بین قرار دهند.
نمی توان کیفیت برند مواد غذایی خارجی را برندهای داخلی به طور کلی مقایسه کرد اما به طور قطع تنها برندهایی در ایران امکان فعالیت دارند که از کیفیت های مرغوبی برخوردار باشند. بنابراین می توانید از کیفیت این محصولات در صورت داشتن استانداردهای لازم مطمئن باشید.
در نهایت در این باره می توان گفت که تمام شرکت های تولید و عرضه کننده مواد غذایی اعم از ایرانی و خارجی باید طبق قوانین و ضوابط سازمان های بهداشتی و نظارتی فعالیت داشته باشند. در صورتی که خلاف این امر ثابت شود، این نهاد های نظارتی اجازه دارند تا تذکرات جدی به این شرکت ها داده و در مواردی درخواست ابطال مجوز فعالیت آن ها را داشته باشند. مواد غذایی همواره یکی از مواردی است که حساسیت های بالایی از جانب مسئولان بهداشتی برای آن وجود دارد.
همانطور که اشاره شد نمی توان یک حکم کلی راجع به تمام محصولات غذایی صادر کرد. زیرا برخی از محصولات ایرانی به اندازه ای با کیفیت و مشهور هستند که به سایر نقاط جهان صادر شده و دارای محبوبیت های جهانی هستند. از طرفی برخی از محصولات و برندهای موجود در این حوزه نیز کیفیت های پایینی داشته و قابل مقایسه با محصولات مشابه شان نیستند.
مساله ای که می توان درباره برند مواد غذایی خارجی با اطمینان گفت، این است که این محصولات از غول های بزرگ غذایی در جهان بوده و کیفیت های ایده آلی دارند. اگر چه مقایسه کیفیت این محصولات با نمونه های داخلی در مواردی بی انصافی است اما برخی از برندهای ایرانی فعال و با کیفیت چیزی از این برندها کم ندارند.
یکی از مهم ترین معضلات اقتصادی کشور این است که بسیاری از تولیدات داخلی با برندهای خارجی فروخته می شوند. این مساله نشان دهنده این است که مردم به برندهای داخلی اطمینان نداشته و به برندهای خارجی هرچند کیفیت های نامطلوبی را ارائه دهند اعتماد بیشتری دارند.
این موضوع باعث شده تا بسیاری از کسب و کارهای خرد برای بقا در بازارها از این مساله برای فروش بیشتر استفاده کنند. بیشترین نمود این اتفاق در صنعت پوشاک رخ داده است اما در تمام صنایع دیده می شود که مستم پیگیری های بیشتر از طرف مسئولان ذی ربط خواهد بود. اگر چه این اتفاق در صنعت مواد غذایی کمتر دیده می شود اما نمی توان استفاده از برند مواد غذایی خارجی برای محصولات کاملاً ایرانی را در این حوزه انکار کرد.
مهم ترین مزیتی که باعث شده برند مواد غذایی خارجی دارای فروش و طرفداران بیشتری نسبت به بسیاری از محصولات ایرانی باشد، این است که این گونه برندها دارای تفکرات جهانی هستند. این شرکت ها از همان ابتدا به فکر گسترش مناطق جغرافیایی فروش خود بوده و همین مساله باعث می شود تا از ابتدا به فکر بهبود کیفیت و مرغوبیت کالا یا خدمات خود باشند.
در برخی موارد کیفیت این محصولات یا خدمات واقعاً خوب بوده و بی نظیر هستند که همین مساله باعث افزایش طرفداران آن ها خواهد شد. برخی از این خدمات مخصوصاً اگر مرتبط با مواد غذایی باشند به خاطر خلاقیت های نوآورانه که دارند معروف می شوند و افراد زیادی تمایل دارند تا این برندها و محصولات را تجربه کنند.
از طرفی محبوب بودن محصولات خارجی معمولاً منشأ روانشناختی نیز خواهد داشت. معروف شدن و بر سر زبان افتادن معمولاً باعث افزایش فروش برخی از کالا می شود. اگر یک برند بتواند خود را به جایی برساند که از نظر مشتریان دارای کیفیت و خدمات تأیید شده ای باشد می تواند آینده بهتری را برای آن برند و فروش محصولاتش متصور شد.
درباره این سایت