بسیاری از افرادی که کسب و کار تازه ای را به راه می اندازند، در تلاش هستند تا نام و آوازه محصولات خود را در منطقه، شهر و کشور شناخته شده کنند. علاوه بر توجه ویژه به کیفیت محصولات و خدمات می توانید با یک برند سازی مناسب نیز باعث پیشرفت کار و حرفه خود شوید. اگر دانش کافی در این زمینه ندارید می توانید با یک کارشناس متخصص م کرده یا به مؤسسات ثبت برند مراجعه نمائید. این مؤسسات علاوه بر انجام کارهای قانونی مورد نیاز می توانند راهنمایی های مفیدی در این زمینه به شما ارائه دهند.
نحوه برخورد شما با این گونه مؤسسات در قالب قرارداد ثبت برند صورت می گیرد. بین شما و مؤسسه توافقات دو طرفه ای انجام می شود که دارای وجه قانونی است. یعنی اگر بر اساس توافق صورت گرفته، مؤسسات نتوانند تعهدات خود را انجام دهند شما می توانید اقدامات مؤثر و قانونی را در این زمینه انجام دهید. به موجب قرار داد ثبت برند، مؤسسه ثبت برند موظف است تا کارهای اداری ثبت برند شما را انجام داده و بسیاری از امور قانونی آن را به انجام برساند.
معمولاً ثبت برند دارای امور و کارهای اداری و حقوقی بسیاری است که برای برقراری هر یک از این امور، بهتر است که قراردادی ثبت شده تا روند قانونی بودن این کارها حفظ شود. در صورت عقد قرار داد شما از حقوقی برخوردار خواهید بود که در صورت سو استفاده های احتمالی می توانید از آن بهره ببرید. قرارداد ثبت برند دارای تنوعی است که در ادامه به آن اشاره خواهیم داشت.
بسیاری از افراد برای ثبت برند مورد نظر خود از طریق مؤسسات فعال در این زمینه اقدام می کنند. این مؤسسات از متخصصان حرفه ای و زبده ای بهره می برند که با قوانین ثبت برند آشنایی کامل داشته و تمام زیر و زبرهای این کار را فراگرفته اند.
شما با سپردن فرآیند برند سازی خود به این افراد ماهر و متخصص طی قرارداد ثبت برند، نگرانی در این زمینه نخواهید داشت. این افراد با راهنمایی های مفید شما را در این روند همراهی خواهند کرد تا در نهایت برندی خلاق و جذاب را برای خود فراهم نموده و به صورت رسمی ثبت نمائید.
ثبت رسمی برند دردسرهای زیادی دارد و باید فردی این کار را انجام دهد که آشنایی کاملی با فرآیندهای قانونی آن داشته باشد. هرگونه اشتباه در این زمینه ممکن است هزینه های بیشتری را برای اصلاح به شما تحمیل نماید. بنابراین اگر در این زمینه تخصص حرفه ای ندارید بهتر است کار ثبت برند خود را به این مؤسسات بسپارید.
این شرکت های ثبت برند علاوه بر بندهای قانونی قرارداد ثبت برند که موظف به انجام تمام کارهای اداری ثبت برند شما هستند، می توانند در این زمینه به شما مشاوره های تخصصی بدهند. حتی برخی از این مؤسسه ها شما را در طراحی لوگو و آرم تجاری خود نیز کمک خواهند کرد. از این طریق می توانید کیفیت نام تجاری و لوگو خود را ارتقا ببخشید.
گاهی ممکن است شما پس از انجام تمام مراحل اداری و ثبت نهایی برند خود، تمایل به ادامه فعالیت با این برند نداشته باشید یا بعد از کمی فعالیت تمایل داشته باشید حیطه کاری خود را تعویض نمائید. این دلایل به علاوه ده ها دلیل دیگر باعث می شود تا مالک یک برند تصمیم بگیرد مالکیت برند خود را به غیر واگذار کند. در این صورت باید این روند به صورت قانونی و طبق قرارداد ثبت برند مشخص شود تا وجاهت قانونی لازم را کسب نماید.
در این صورت باید قراردادی تنظیم نموده و مفاد آن را به درستی برقرار نمائید. طبق این قرارداد قانونی و رسمی که زیر نظر سازمان مالکیت صنعتی انجام می گیرد، شما از مالکیت برند خود صرف نظر کرده و آن را به شخص سومی واگذار خواهید کرد. این بند در سند مالکیت درج خواهد شد و شخص سوم اختیار تام درباره برند خواهد داشت و می تواند فعالیت های مورد نظر خود را به انجام برساند.
نکته ای که در این قرارداد ثبت برند باید به آن دقت داشت این است که حوزه فعالیت در این وضعیت قابل تغییر نیست و شخص سوم تنها در همان حوزه امکان فعالیت دارد. اگر فرد مذکور تمایل به تغییر این حوزه داشته باشد باید درخواست ایجاد اصلاحات در سند مالکیت خود نماید.
در برخی موارد ممکن است فرد تمایل به انتقال مالکیت نداشته باشد و تنها قصد دارد تا اجازه بهره برداری از برند خود را به شخص سومی واگذار کند. در این صورت این برند همچنان در مالکیت فرد قرار داشته و تنها در متن سند به اجازه این بهره برداری توسط شخص سوم اشاره خواهد شد.
توجه داشته باشید که اگر فرآیندهای مذکور زیر نظر اداره مالکیت صنعتی نبوده و به صورت رسمی طی قرارداد ثبت برند مشخص نشود، دارای وجاهت قانونی نخواهند بود. بنابراین در صورت مشاهده هر گونه فعالیت بدون مجوز لازم در این زمینه تخلف محسوب شده و با خاطیان برخورد قانونی خواهد شد.
بنابراین دقت داشته باشید که در صورتی که قصد دارید اجازه بهره برداری از برند و نام تجاری خود را برای مدت زمان مشخص یا به صورت همیشگی به شخص سومی واگذار نمائید حتماً آن را به صورت قانونی ثبت کنید. زیرا در صورت مشاهده چنین تخلفی با شما نیز برخورد قانونی صورت می گیرد و علاوه بر شخص مذکور، شما نیز قانون را نقض کرده اید.
این موضوع مساله ای است که باید در هنگام اعطای حق بهره برداری به آن توجه داشته و در هنگام عقد قرارداد ثبت برند، نوع آن مشخص شود. در برخی مواقع می توانید اجازه بهره برداری از برند خود به صورت انحصاری به یک شخص سوم اعطا نمائید. توجه داشته باشید اگر اجازه بهره برداری انحصاری باشد، باید به طور مشخص در متن قرارداد وارد شود. در صورتی که انحصاری بودن درج نشود, این بهره برداری غیر انحصاری به حساب خواهد آمد.
حالت دیگری نیز وجود داشته که طی آن شما قادر خواهید بود تا علاوه بر شخص سوم، اجازه استفاده خود و برخی افراد دیگر را نیز در متن قرارداد ذکر نمائید. در این صورت قرارداد شما دچار ابهام و اشکالی نخواهد شد و تمام افراد مشخص شده در بندهای قرارداد می توانند حق استفاده از برند را داشته باشند.
بیشتر هزینه های ثبت برند مربوط به واریز فیش های دولتی بوده که به کارهای اداری آن مرتبط است. اما بخش دیگر هزینه ها مربوط به قراردادی ثبت برند بوده که مابین شما و مؤسسه ثبت برندی صورت می گیرد. بیشتر قسمت های این قرارداد به صورت توافقی بین دو طرف انجام می شود.
اما سازمان مالکیت صنعتی پروتکل و هزینه هایی را برای عقد این نوع قراردادها در نظر گرفته تا این نوع عقود حقوقی دارای چارچوب هایی باشند. شما با یک مذاکره مناسب می توانید در هزینه هایی که به عنوان حق احمه به مؤسسه می دهید رقم قابل ملاحظه ای را تخفیف بگیرید. اما سقفی برای اخذ هزینه از شما در نظر گرفته شده است که اگر مؤسسه یا شرکت ثبت برندی بخواهد بیش از آن را از شما دریافت کند، متخلف بوده و شما می توانید مراتب اعتراض خود را به این سازمان ارائه نمائید.
درباره این سایت