شما در هر دسته و گروه تولیدی که در حال فعالیت باشید تمایل به پیشرفت و گسترش کار خود خواهید داشت. شناخته شدن محصول از مهم ترین مسائلی است که تمام کارآفرینان به دنبال آن بوده و برای به دست آوردن آن تلاش می کنند. برند یا نام تجاری عاملی است که می تواند شما را چند سال جلو انداخته و پیشرفت های قابل توجهی را به ارمغان آورد. این اتفاق در صورتی رخ خواهد داد که برند شما به اندازه کافی قدرتمند بوده و دارای جذابیت مناسبی باشد.
تولیدی های پوشاک در ایران همواره با ارائه برندهای مناسب مشکل داشته اند. ثبت یک برند ایده آل می تواند باعث افزایش فروش و اعتماد بیشتر مشتریان شود. هزینه ثبت برند لباس به اندازه ای است که شما می توانید به راحتی در این زمینه سرمایه گذاری نموده و برای شهرت یافتن برند خود هزینه کنید.
پوشاک از جمله محصولاتی است که مشتریان تا به یک برند و مرغوبیت ساخت آن اعتماد نداشته باشند آن را خریداری نمی کنند. بنابراین پیش از توجه به برند، تلاش کنید تا کیفیت لباس و پوشاک تولیدی خود را به بهترین کیفیت ممکن رسانده تا زمانی که هزینه ثبت برند لباس را پرداخت می کنید نگرانی بابت بازگشت این هزینه ها نداشته باشید.
توجه داشته باشید که حتی اگر شما اهداف بلند مدت و بزرگی برای کسب و کار تولیدی خود نداشته باشید نیز باید نسبت به ثبت برند خود اقدام نمائید. طبق قوانین باید تمام کالاهای موجود در بازار در یک طبقه خاص به راحتی قابلیت تفکیک شدن داشته باشند. یعنی هر فرد عادی باید بتواند پوشاک مختلف را به وسیله برندهای آن ها از یکدیگر تشخیص دهد. بنابراین ثبت برند و پرداخت هزینه ثبت برند لباس از اامات فعالیت در این حوزه است.
اداره مالکیت صنعتی، هزینه های لازم برای ثبت برند را بدون در نظر گرفتن حوزه فعالیت و طبقه محصول یا خدمت ارائه داده است. شما برای ثبت هر نوع برند با دسته بندی های مختلف باید مراحل مشخصی را طی کرده و هزینه های دولتی مربوط به آن را پرداخت نمائید.
این هزینه های دسته بندی های مختلفی دارند و تقریباً همه اموری که ممکن است در طی فرآیند ثبت برند رخ دهد توسط این سازمان پیش بینی شده و قیمتی برای آن در نظر گرفته شده است. در ابتدا باید بدانید که حقیقی یا حقوقی بودن نوع شخص در هزینه ثبت برند لباس بسیار مؤثر خواهد بود و افراد حقوقی تقریباً دو برابر مالکان حقیقی پول پرداخت خواهند کرد.
شما باید برای ارسال اظهارنامه، نوع طبقه محصول، افزایش یافتن طبقه محصولات، تعداد کالاها، تمدید اعتبار برند، صدور گواهی المثنی، صدور کپی معتبر، جریمه عدم تمدید اعتبار و بسیاری از امور دیگر هزینه های مصوب شده ای را پرداخت نمائید.
این نرخ ها توسط اداره مالکیت صنعتی هرساله به تمام مؤسسات فعال در این زمینه ابلاغ شده و همچنین در دسترس عموم قرار خواهد گرفت تا از بروز سو استفاده های احتمالی در این زمینه جلوگیری شود. در ادامه قصد داریم تا برخی از مهم ترین بخش های هزینه ثبت برند لباس را بررسی کنیم.
معمولاً این هزینه یکی از مهم ترین قسمت های هزینه ثبت برند لباس محسوب می شود و همه افراد مم به پرداخت آن هستند. بسته به اینکه فرد متقاضی شخص حقوقی یا حقیقی باشد این قیمت ها متفاوت خواهد بود. برای مالکان حقیقی این قیمت به ازای یک طبقه در حدود ۲۰۰۰۰۰ تومان و برای اشخاص حقوقی دارای قیمت دو برابری ۴۰۰۰۰۰ تومان خواهد بود.
توجه داشته باشید که این هزینه ها به ازای افزایش هر طبقه اضافی، افزایش خواهد داشت. یعنی شما علاوه بر پرداخت هزینه های مذکور باید به ازای هر طبقه بندی اضافه برای شخص حقیقی ۲۰۰۰۰ تومان و برای مالک یا مالکان حقوقی ۴۰۰۰۰ تومان پرداخت نمائید. گفتنی است که منظور از طبقه، دسته خاصی از حوزه فعالیت شما است که قصد دارید در آن برند سازی نمائید.
ارسال اظهارنامه با ثبت علامت تجاری کاملاً متفاوت است. باید دقت داشته باشید که شما در مرحله نخست اقدامات درباره ثبت برند باید اظهارنامه را ارسال نمائید تا توسط مراجع ذی ربط مورد بررسی قرار بگیرد. اما ثبت علامت تجاری تقریباً مرحله نهایی این پروسه بوده و شما با پرداخت هزینه ثبت برند لباس در این مورد می توانید کارهای اداری انتهایی را انجام داده و درخواست دریافت گواهی ثبت برند خود را ارائه نمائید.
پرداخت این حق ثبت نیز دارای دو دسته بندی حقیقی و حقوقی بوده و شما باید به ازای افزایش طبقه محصولات خود هزینه مازادی را پرداخت کنید. شخص حقیقی برای حق ثبت باید ۱۲۰۰۰۰۰ تومان و شخص حقوقی باید مبلغ ۲۴۰۰۰۰۰ تومان را به محل شماره حساب های اداره مالکیت صنعتی واریز نماید. حق ثبت علامت تجاری برای هر طبقه اضافه نیز برای اشخاص حقیقی ۱۰۰۰۰۰ تومان بوده و این سهم برای مالکان حقوقی ۲۰۰۰۰۰ تومان است.
قسمت های مختلفی در پرداخت هزینه ثبت برند لباس وجود دارد که مهم ترین و اساسی ترین آن ها در بالا اشاره شد. معمولاً بسیاری از برندها اگر زیر نظر یک فرد متخصص یا مؤسسه حقوقی ثبت برند کارهای خود را انجام داده باشند، با پرداخت این هزینه ها تقریباً کار برند سازی خود را به پایان خواهند برد.
اما برخی هزینه ها مانند اصلاح اظهارنامه، ایجاد هرگونه تغییر در اظهارنامه یا سند ثبت برند، رونوشت معتبر، صدور المثنی، ثبت نقل و انتقالات مالکیت، ثبت اجازه بهره برداری از برند، تمدید اعتبار گواهی یا حتی جریمه عدم تمدید آن و… ممکن است در مواردی خاص پیش آمده و شما را متحمل هزینه های اضافی کند.
برای ثبت برند در ایران و بسیاری از کشورها قوانین مشخص شده ای وجود و سازمان های مربوطه بر اساس این قوانین درخواست ثبت یک برند را تأیید یا رد خواهند کرد. قوانین ثبت برند در ایران به طور کلی به رعایت موازین اخلاقی، شرعی و انسانی در طراحی برند ها اشاره داشته و از ثبت بسیاری از نام های تجاری که به برندهای معتبر شباهت دارند یا به نوعی کپی برداری از آن ها است، جلوگیری خواهد کرد.
این حساسیت ها در ثبت برند لباس بیشتر از سایر حوزه های فعالیت است. زیرا این منسوجات ارتباط مستقیمی با فرهنگ جامعه داشته و تأثیرگذار خواهند بود. همچنین علامت تجاری که باعث گمراه شدن مخاطبان و اشتباه شدن این برند با یک برند معتبر می شود، قابل تأیید نخواهد بود. برند پیشنهادی توسط شما نباید دارای محتوایی با اطلاعات گمراه کننده باشد. یعنی اگر در متن برند شما به جزئیاتی اشاره شده که واقعاً در پوشاک تولید شده توسط شما استفاده نمی شود، نام موردنظرتان به سادگی رد خواهد شد.
در صورتی که برند پیشنهادی به اندازه ای به برند معتبر شباهت داشته باشد که منافع صاحب برند و ذی ربط را به خطر بیندازد، در ثبت آن ممانعت به عمل خواهد آمد. برای آگاهی بیشتر درباره شرایط ثبت این برندها و هزینه ثبت برند لباس به مطالب تخصصی تر در این زمینه مراجعه نمائید و قوانین ثبت برند را به طور کامل مطالعه نمائید.
توجه داشته باشید اگر شما قبل از ارسال اظهارنامه با این قوانین و مقررات آشنا شوید می توانید در انتخاب برند خود دقت بیشتری داشته و از هدر رفتن زمان و هزینه های جاری خود جلوگیری نمائید.
درباره این سایت