هر شرکت یا مجموعه ای که محصولاتی را تولید و عرضه بازار می کند، می تواند نام تجاری و برند مخصوص به خود را داشته باشند. اگر برند مورد نظر طبق قانون و قاعده به ثبت برسد از اعتبار بالایی در بازار برخوردار بوده و می تواند نظر بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند.
برای ثبت برند شرکت مراحل قانونی باید طی شود تا برند مورد نظر به ثبت برسد. این نکته را در نظر داشته باشید که هنگام ثبت نام تجاری نباید هیچ برند و علامت مشابهی با نام شرکت شما وجود داشته باشد. در صورت مشابه بودن با نام های داخلی و خارجی کشور توسط مراکز مربوطه رد شده و به ثبت نخواهد رسید.
در بسیاری از مواقع شما با محصولات روبرو خواهید شد که نام یا برندی روی آنها درج شده است. نام یا علامت درج شده روی محصولات در واقع نام شرکت یا مجموعه ای است که این محصولات را تولید کرده و به بازار عرضه می کنند.
با ثبت برند، جنس های عرضه شده به بازار با نام و نشانه خاصی در بین افراد مصرف کننده توزیع می شود. مصرف کنندگان در صورت رضایت می توانند همان محصول را با نام یا برند معروفی که از آن رضایت دارند تهیه کنند. در واقع لوگو و برندی که توسط مالکین شرکت طراحی می گردد، هیچ شرکت یا مجموعه دیگری حق ثبت آن را به نام خود ندارد.
در واقع می توان گفت با ثبت برند شرکت، شرکت های دیگر اجازه نامگذاری با نشانه به ثبت رسیده را نخواهند داشت. در صورتی که از برند ثبت شده توسط شرکت توسط شرکت های دیگر استفاده شود، امکان شکایت وجود دارد.
ثبت لوگو یا نشانه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و اغلب افراد سعی در ثبت نشانه شرکت خود دارند. زیرا:
همه این موارد ذکر شده سبب می شود تا شرکت های زیادی مشتاق ثبت برند خود باشند و از امتیازات ویژه ای که در اختیار آنها قرار می گیرد، بهره مند شوند.
برای ثبت لوگو و نشانه شرکت باید مدارک معتبری را به مراکز مربوطه ارائه داد. مدارک مورد نیاز را در ادامه برای شما خواهیم گفت:
در پایان، باید کد رهگیری تمامی این مراحل را از اشخاصی که موظف به رسیدگی امور کاری شما هستند را دریافت کنید.
برای ثبت برند و لوگوی شرکت مراحل و روش های متفاوتی وجود دارد، که شما با انتخاب یکی از روش ها به راحتی برند خود را در صورت اخذ تاییدیه های لازم می توانید به ثبت برسانید. در ابتدا قبل از ثبت لوگوی شرکت می بایست استعلام هایی در خصوص مشابه نبودن برند با سایر شرکت های دیگر دریافت کنید.
استعلام ثبت برند شرکت شما کمک خواهد کرد که مراحل ثبت برند شرکت با سرعت بیشتری طی شود. همچنین شما باید تمامی مدارک ذکر شده همراه با اظهارنامه داشته باشید تا بتوانید مراحل بعدی را انجام دهید. به طور کلی می توان ثبت نشانه شرکت را به دو صورت می توان انجام داد، یکی به روش حضوری و دیگری به روش غیر حضوری.
ممکن است مدارک تحویل داده شده فرد متقاضی توسط کارشناسان رد شود. در این صورت شما باید نواقصی مدارک خود را برطرف کرده و با پست های پیشتاز مدارک صحیح و کامل خود را به اداره ثبت ارسال کنید.
درباره این سایت