برند سازی یکی از مهم ترین مباحث ارتقا یک حوزه از فعالیت های اقتصادی است. این برندها هستند که باعث می شوند محصولات و کالاهای شما در بین مشتریان شناخته شده و باعث افزایش فروش می شود. بنابراین سعی کنید برند مناسبی را انتخاب کرده و همه تلاش تان را برای محبوب کردن آن انجام دهید.
ثبت برند در جهان و همچنین ایران دارای قوانینی است که توسط سازمان های مرتبط وضع می شود. شما برای ثبت علامت تجاری خود باید با قوانین ثبت برند آشنا شده و آن ها را رعایت نمائید تا در حوزه کاری خود و پیشرفت های آینده مشکلی نداشته باشید. اگر از همین ابتدای کار به فکر جهانی کردن برند خود هستید باید با قوانین بینالمللی آن نیز آشنا شده و در آغاز کار خود را به رعایت آن ها مم نمائید.
از نظر قوانین موجود در این زمینه و طبق ماده ۳۰؛ علامت، نام تجاری و علامت جمعی تفاوت هایی با یکدیگر داشته و برای هرکدام تعریف مخصوصی وجود دارد. اما اگر بخواهیم خلاصه و به زبانی ساده این تعاریف را بیان کنیم. برند به هر نشان قابل رویتی گفته می شود که می تواند یک محصول یا کالا را از سایر محصولات مشابه خود متمایز کرده و مبدا و کیفیت خدمات موجود در محصول را نمایش دهد.
طبق قوانین ثبت برند، تنها شخص یا اشخاصی که اقدام به ثبت برند نموده باشند اجازه استفاده حقیقی و حقوقی از این برند را دارا هستند. این ثبت برند باید طبق قوانین و مقررات رسمی کشور و از طریق مجاری قانونی صورت گرفته باشد.
طبق ماده ۳۱ قانون؛ این شخص یا اشخاص در این صورت حق بهره مندی انحصاری از این نشان تجاری را خواهند داشت. سایر افراد در صورت استفاده از برند و اعتبار آن بدون اجازه صاحبان نشان تجاری متخلف بوده و می توانند مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند.
طبق ماده ۳۲ قانون، علامت های تجاری خاصی هستند که امکان ثبت آن ها وجود ندارد. این موارد زمانی که شما اظهارنامه خود را ارسال می کنید مورد بررسی قرار گرفته و تأیید یا رد می شود. بنابراین بهتر است این موارد را به خوبی مطالعه کرده و قبل از ارسال اظهار نامه، نام تجاری مورد نظر خود را از این جهات مورد بررسی قرار دهید.
موارد نام برده بخشی از قوانین ثبت برند بوده که توسط سازمان های مرتبط مورد توجه قرار دارد. بنابراین توصیه می شود قبل از هرگونه اقدامی برای ارسال اظهارنامه خود، با در نظر داشتن موارد نام برده نسبت به انتخاب برند خود تلاش نمایند.
طبق ماده ۳۳ و ۳۵ قوانین ثبت برند در ایران برای ثبت برند باید اظهارنامه ای را تهیه نموده و آن را به اداره مالکیت صنعتی تسلیم کنند تا درباره ثبت برند مذکور تصمیم گیری هایی اتخاذ شود. در این اظهارنامه باید حوزه فعالیت، طبقه بندی محصول یا محصولاتی که قصد برند سازی برای آن ها را دارید و تعداد این کالاها را مشخص نمائید.
طبق قوانین شما باید هزینه های دولتی و حق احمه مربوط به این ثبت برند را پرداخت کرده و اظهار نامه را تسلیم نمائید. اگر شما به هر دلیلی قصد دارید تا اظهارنامه خود را مسترد کنید باید این کار را قبل از ثبت نهایی انجام دهید. قابل ذکر است که هر گونه اقدامی پس از تأیید نهایی قابل قبول نبوده و هیچ هزینه ای به شما برگردانده نخواهد شد.
در برخی موارد صاحبان تجارت و کسب و کار ها نسبت به رعایت نشدن قوانین مربوط به ثبت برند اعتراض دارند. گاهی برخی از اظهارنامه ها به دلیل نقض شدن قوانینی مانند عدم متمایز ساختن محصول مورد نظر از محصولات مشابه خود رد می شوند.
در این صورت مالک برند می تواند نسبت به این مساله اعتراض نشان داده و تا یک ماه پس از تاریخ انتشار آگهی فرصت دارد متن اعتراضی خود را به اداره مالکیت صنعتی ارائه دهد. پس از تسلیم اعتراض نامه، این اداره به مدت بیست روز به متقاضی مهلت می دهد تا دلایل خود را برای اعتراض طی یادداشتی ارائه نماید. این اعتراض نامه مورد بررسی قرار گرفته و درباره آن تصمیم گرفته خواهد شد.
گاهی برخی از صاحبان تجارت های بزرگ که دارای برندهای معتبر و معروفی هستند، نسبت به ثبت برندهای مشابه جدید اعتراضاتی دارند. این اعتراض مبنی بر این است که این ثبت جدید می تواند منافع ذیصلاحی را تحت تأثیر قرار داده و آن ها را متحمل ضرر نماید.
اگر عامل اعتراض کننده طی ادله محکمی بتواند به اداره مالکیت صنعتی ثابت کند که برند جدید قوانین ثبت برند را رعایت نکرده و به حقوق مادی و معنوی برند مورد نظر آسیب وارد شده است، این اعتراض رسیدگی خواهد شد. در صورتی که قوانین ماه ۳۰ و ۳۲ رعایت نشود می تواند مورد بررسی مجدد قرار بگیرد. در این صورت صاحب برند اصلی می تواند درخواست ابطال برند جدید را نموده و پیگیری های لازم را انجام دهد.
درباره این سایت